fredag 28 mars 2008

Lovsång till Samsung P2

Köpte mig en liten underbar manick häromdagen, en Samsung P2. Otroligt smidig och mångsidig. Den vann över iPod nano eftersom den har inbyggd radio och blåtand så att jag kan lyssna på favoritmusiken utan att riskera att missa några samtal i mobilen.
Det finns dock en del smolk i bägaren. Efter att ha brottats med dotterns iTunes inställningar och sett det vansinnigt krångliga gränssnittet bara för att lägga till en enstaka låt så hade jag bestämt mig för någonting mer öppet. Tyvärr är det så att nackdelarna för produkter sällan framförs speciellt tydligt i reklamen.
Med den sorts spännig som bara sju rätt på lotto och ny elektronik kan framkalla hos mig öppnade jag förpackningen och pluggade in det lilla miraklet. Någonstans under mina sonderingar hade jag läst att den skulle klara mp4 filer, vilket visade sig vara en sanning med modifikation. Den klarar i princip alla format som finns men först efter att dessa har konverterats till samsungs eget format, något som fixas med ett medföljande program.
Tyvärr tar det dryga timmen att konvertera och ladda in en långfilm(enda alternativet när spelaren är inpluggad). Om jag däremot pluggar ur spelaren kan jag välja att enbart konvertera filen för att sedan flytta över den i efterhand. Då tar hela manövern 30 till 40 minuter.
Under installationen av programmet får man dessutom en fråga om vilken region man befinner sig i eftersom det finns en liten nätshop för de som bor i bl.a Storbritanien och Korea. Tyvärr verkar inte avtalen vara klara för oss i Sverige.
Antar dom menar att vi stackare är hänvisade till The Pirate Bay istället..........

Oavsett vad dom säger i sin reklam har dom alltså lyckats ta en i grunden bra produkt och sedan försämrat den med diverse begränsningar som gör att det är enklare att ladda ner färdiga filer som någon annan vänlig själ redan har konverterat och lagt ut. Dessutom har dom skickat med ett program som uppenbarligen inte är så speciellt bra på vad det gör, vilket innebär att jag kommer försöka hitta något annat som gör jobbet snabbare och då missar jag den där lilla nätshopsfunktionen om dom nu skulle lyckas få till den i Sverige.
Överföringen kräver inte något specialprogram då spelaren dyker upp som en egen disk i utforskaren.

När skall dessa företag lära sig att det inte är en bra strategi att försöka tvinga på folk lösningar som innebär en försämring av den ursprungliga produkten?
Hur många biltillverkare skulle ens fundera på att tillverka en bil som bara går på det egna märkets bensin till det dubbla priset mot den vanliga mackens?

IBM tog fram en helt suverän lösning för instickskort till sina PS2 maskiner en gång i tiden.
Den tillät korten man satte in att konversera med varandra direkt genom bussen, något som avsevärt avlastade processorn i maskinen. Problemet var att man licencierade tekniken till hutlösa priser vilket gjorde att t.ex. ett ljudkort från Creative (som var ett av få märken som tillverkade dom) kostade det dubbla mot andra. Det fick hela den övriga marknaden, som tillverkade "IBM kompatibla" PC, att välja den mer öppna ISA standarden, trots att den egentligen var sämre. Det var inte förräns PCI bussen introducerades som man kom ikapp IBM:s MCA-buss.
Resultatet blev att IBM rasade från att i princip ha "ägt" PC marknaden till att bli en liten obskyr spelare på ytterkanten. Det har kostat offantliga summor att jobba upp sig till att bli en spelare att räkna med igen. Hur mycket dom skulle ha tjänat om dom inte hade drabbats av hybris vågar nog ingen gissa. Nu är det IBM som tillverkar "PC kompatibla" maskiner istället.

Exemplet borde avskräcka de flesta företag som tror sig vara tillräckligt stora att hitta på något liknande. I mitt fall med min P2 spelare så har väl egentligen inte Samsung tjänat en enda krona genom att tvinga mig konvertera till deras egna format. Däremot har dom lyckats få mig ganska butter och avogt inställd till deras produkter i allmänhet. Dessutom skrev jag den här lilla klagotexten till allmän beskådan.

Å andra sidan har dom gett mig ännu ett par skäl att moraliskt försvara mina nedladdningar av film och musik; de finns inte att köpa i färdigt format och att konvertera mina DVD tar mycket längre tid och är besvärligare än att tanka ned dom!
Att det inte kostar mig något är egentligen inget skäl som är avgörande.
Jag kan gärna betala men inte för en sämre och krångligare produkt!

Tack för det Samsung!!

Inga kommentarer: